Piesty mangľovacie


Mangliarky s reliéfnou výzdobou

 Mangliarky boli v minulosti v prvom rade funkčným predmetom, ktorý slúžil na vyrovnanie, či zmäkčenie ľanového a konopného plátna, ktoré po vypratí a vysušení je stvrdnuté, pokrkvané, ťažko nositeľné, bez vláčnosti. Mangľovanie robili tak, že na drevený valček priemeru  8-10 cm, dĺžky 30-40 cm sa navinulo suché vypraté plátno a na doske stola sa za tlakom rukou na piest a ním na valec s plátnom a pohybovaním piestom dopredu a späť sa valcovalo - mangľovalo. Mechanickým tlakom robený zmäkčovací efekt zvyšovali na pracovnej ploche mangľovacieho piestu priečne narezané vlnky široké 2-3 cm takmer po celej dĺžke jeho pracovnej plochy. Tak ako celú činnosť okolo pestovania ľanu a konope a výroby plátna i jeho prania mali na starosti ženy a tak aj mangľovací aj prací piest svojou veľkosťou, tvarom a opracovaním dreva museli vyhovovať ich veľkosti a sile, tak aby práca s nimi bola čo najviac efektívna a bezpečná. Neskôr funkcie hladenia a zmäkčovania textilu prebrali kovové žehličky.

Mangľovacie piesty boli viacmenej skoro rovnakej veľkosti. Rozšírené boli v celej Európe a asi aj všade tam, kde sa ľan a konope spracovávali na textil. Používali sa na dedinách, aj v mestách a neboli všetky zdobené, aj keď väčšina mala starostlivo zrazené hrany a  vyhladené rúčky hrúbkou prispôsobené veľkosti ženskej ruky. Časť piestov mala aj inú funkciu. Boli darom lásky, preto ich zdobili. Vďaka tomu sa asi aj dodnes mnohé z nich zachovali. Mangľovacie piesty boli výrobkami remeselníkov - rezbárov, ale robili ich aj ľudový výrobcovia. A hoci ako iné drevené predmety podliehali skaze, opotrebovaniu i zničeniu pri požiaroch  môžeme neozdobené, jednoducho, ale i bohato vyrezávané exempláre vidieť v etnografických i historických múzeách v celej Európe. Piesty boli vyrábané z tvrdého čerešňového, či hruškového dreva, ale nájdu sa aj bukové či dubové, tie sú zväčša bez výzdoby.

 Vyrezávaniu mangľovacích a pracích piestov, ale i piestov na krájanie zeleniny a údenín z lipového dreva, sa venujem už tri desiatky rokov. Využívam ich ako priestor, formát pre umiestnenie mojich výtvarných prác. Prečo práve piesty? Je to najmä preto, že v minulosti patrili k predmetom, ktoré keď sa nepoužívali, tak ich postavili do rohu izby, alebo zavesili na stenu a tak ich zdobená časť skrášľovala miestnosť. 

Pre konkrétny formát mangľovacieho piestu, ktorý používam, ma inšpiroval piest s rokokovým dekórom a datovaním 1781, ktorý je v zbierkach Šarišského múzea v Bardejove. Rozmery tohto piestu sú výška aj s rúčkou 73,5 cm a šírka je 16 cm.

Bližšie o daroch lásky som písal v roku 2003 v článku v časopise Nové línie. Naskenovaný je v časti Piesty - Praktické dary lásky